Wielopunktowy układ wtrysku paliwa i jego awaria

Przytoczone niżej uwagi opracowaliśmy na podstawie własnej praktyki zawodowej i artykułów ze stron internetowych MotoAuto.pl oraz opel24.com

Typowe objawy awarii wtrysku paliwa

Usterki silników diesla to głowniwe awarie turbosprężarek, awarie pomp wysokiego ciśnienia oraz uszkodzenia wtryskiwaczy
   (diagnostyką i regeneracją tych ostatnich zajmujemy się w firmie Macieja Grzegorczyka (poprz. Janusza Oleszczuka) od ponad 30 lat).

Zanim kierowca uda się do warsztatu celem zdiagnozowania usterki, jego samochód oznajmia o nadchodzących wydatkach na różne sposoby.

Najbardziej odczuwalna awaria układu wtryskowego to utrata osiągów (spadek mocy silnika).  Inne objawy występują wtedy, gdy:
    — rano (gdy silnik jest zimny) coraz częściej występuje problem z odpaleniem samochodu,  a po rozruchu lub podczas jazdy z rur wydechowych mogą wydobywać się czarne lub białe spaliny.
    — może pojawić się zwiększone zużycie paliwa, szarpanie lub specyficzne stukanie silnika.
    — bywa, że silnik gaśnie po nagrzaniu lub przeciwnie - są trudności z jego wyłączeniem.
    — może też zdarzyć się zalanie silnika olejem napędowym lub przedostanie się paliwa do oleju silnikowego.

Wyżej opisane, najbardziej typowe objawy określa się na różne sposoby: zimny silnik ciężko odpala, zimny silnik nie ma mocy, silnik stracił moc, auto szarpie, silnik nierówno pracuje, silnik dymi na biało / dymi na czarno, silnik gaśnie podczas jazdy.

Nawet przy pierwszych objawach awarii wtrysku, na desce rozdzielczej może zapalić się żółta kontrolka „check engine”

Skutki awarii wtryskiwaczy paliwa

Już pierwsze objawy wadliwej pracy wtryskiwaczy są ostrzeżeniem, aby udać się do warsztatu.
    Ignorowanie ww. niepokojących objawów może spowodować uszkodzenie silnika. Przez "lejące wtryskiwacze" może dojść do wypalenia tłoków, do zatarcia turbosprężarki lub nawet silnika - paliwo przedostające się do oleju napędowego powoduje rozrzedzanie tzw. filmu olejowego. Zniszczeniu ulec może również pompa wtryskowa lub filtr cząstek stałych.

Ocena awarii wtryskiwaczy wymaga specjalistycznego sprzętu i  sporej wiedzy pracowników zakładu naprawczego - od ich doświadczenia zależy decyzja o wymianie lub naprawie wtryskiwaczy (czyli o rzeczywistym koszcie usunięcia awarii).

Naprawa wtryskiwaczy paliwa

Wizyta w Autoryzowanej Stacji Obsługi często kończy się dużym szokiem dla właściciela, gdy dowiaduje się jakie są tu koszty naprawy.  Im nowsza technologia była zastosowana w silniku, tym droższa jest jakakolwiek naprawa układu wtryskowego.  Koszt naprawy zaczyna się od kwot rzędu kilku tysięcy złotych, a nierzadko kończy się na kilkunastu tysiącach.  Na szczęście istnieje szansa alternatywnej regeneracji, nie wymagającej wymiany całych wtryskiwaczy.  Zamiast płacić kilka tysięcy złotych za nowy wtryskiwacz można go wyczyścić lub wymienić jego zużyte elementy.

Taka regeneracja zaczyna się od wyjęcia wtryskiwaczy z silnika - służą do tego specjalne chwytaki. W większości przypadków powodem usterki wtryskiwacza jest jego zanieczyszczenie. Dlatego w pierwszej fazie po wyciągnięciu moduł ten jest myty. Następnie wszystkie wtryskiwacze montuje się na specjalnym urządzeniu testowym, które pokazuje ich szczelność oraz ilość dawkowanego paliwa. Na tym etapie określamy, który wtryskiwacz nadaje się do naprawy.

  • wtryskiwacz paliwa do naprawy
    Przygotowany do naprawy wtryskiwacz CR firmy Bosch 

Najtrudniejsze w naprawie są wtryski z układem common-rail, gdyż składają się z kilkudziesięciu elementów i wymagają dużej precyzji działania.  Po rozłożeniu całość czyszczona jest za pomocą myjki ultradźwiękowej.  Następnie wymieniane są wszystkie uszczelnienia oraz elementy, które sprawiają kłopoty  Po złożeniu wtryskiwacz ponownie jest podłączany do urządzenia testowego, które sprawdza czy dawkowanie paliwa jest już prawidłowe.


 Oferujemy  sprawdzanie i czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych oraz gazowych. 

 Sprzedaż wtryskiwaczy:  wtryskiwacze po regeneracji, wtryskiwacze nowe i wtryskiwacze używane
do samochodów ciężarowych, dostawczych, osobowych i do maszyn budowlanych.


Lokalizacja warsztatu i dojazd

Jesteśmy przy ul. Warszawskiej (nr 35a),  łączącej Bemowo (Jelonki) i Babice.

Ulica Warszawska na tym odcinku to część drogi wojewódzkiej nr 580 prowadzącej dalej przez Stare Babice (Zielonki), Wyględy, Borzęcin Duży, Zaborów, Leszno, Kampinos aż po Sochaczew.
W odległości do 30 km mamy też następujące miejscowości:
- Łomianki, jadąc z kierunku Bielany, Mościska lub Żoliborz,
- Błonie, Ożarów Mazowiecki, Bronisze jadąc drogą krajową nr 92
- Grodzisk Mazowiecki, Brwinów, Pruszków i Piastów jadąc z kierunku Warszawa-Ursus i Włochy.

szyld firmy Oleszczuk Diesel Wyżej szyld ułatwiający dojazd do firmy,  szczegóły na stronie głównej.

 Regeneracja wtryskiwaczy i pomp wtryskowych Grzegorczyk  to mapka Google przedstawiająca lokalizację firmy.
Z kolei dojazd do naszego warsztatu można łatwo wyznaczyć na mapce o nazwie  Serwis wtryskiwaczy i pomp paliwa 

Już pierwsze objawy awarii wtryskiwaczy mogą zapowiadać poważne kłopoty z silnikiem